dijous, 14 de juliol del 2011

La problemàtica de l’accés a l’aigua a El Salvador


En un país on plou tres vegades el promig mundial, una de cada dos persones de l’entorn rural no disposa d’abastiment d’aigua i pràcticament la totalitat d’aquestes (un 98%) manca de sistemes de sanejament. La majoria de nuclis urbans que en disposen, aboquen les aigües residuals sense cap tipus de tractament. L’elevada densitat de població (El Salvador és el segon estat amb més habitants per unitat de superfície de tota Amèrica), la manca de regulació dels recursos hídrics i de tractament d’aigües, juntament amb altres factors ambientals (com són l’elevada desforestació o l’ús massiu dels agroquímics) han portat al país a un punt d’estrès hídric: si no es fa res per evitar-ho, en poc temps la disponibilitat anual d’aigua per càpita arribarà a valors límit, i els recursos hídrics podrien col·lapsar. Els efectes del canvi climàtic (es considera El Salvador com el país més vulnerable respecte l’escalfament global) com la reducció de les precipitacions i la seva concentració en el temps, agreugen el problema i acceleren la reducció de la disponibilitat d’aigua.
Com a reflex de la problemàtica, varis estudis demostren que un 90% de les aigües superficials (rius, llacs i fonts) estan contaminades i no són aptes per a consum humà, ni poden ser potabilitzades per mètodes convencionals (filtració, sedimentació i cloració) i tampoc són aptes per banyar-se.
Per tot això, a ESF treballem, de la mà d’organitzacions locals, ajuntaments, institucions i administracions, per millorar l’accés a l’aigua, protegir els recursos hídrics i reduir la vulnerabilitat de les zones rurals, potenciant la organització comunitària per defensar un dret bàsic a totes les persones, el dret humà de l’accés a l’aigua. 

dimarts, 15 de març del 2011

Documental "Water makes money" al cafè teatre de l'Escorxador

Coincidint amb el dia mundial de l'aigua, el 22 de març es realitzarà l'estrena a tota Catalunya del documental "Water makes money". A Lleida podreu gaudir d'aquest film el mateix dia a les 20:30h al Cafè Teatre de l'Escorxador. L'assistència és gratuïta!!! no us perdeu l'estrena!!!

dijous, 11 de novembre del 2010

ESF col·labora en el cicle de cinema i drets humans

El proper dijous 18 de novembre es projectarà, dins el 7è cicle de cinema i drets humans organitzat per la UdL, el documental "Flow", amb la col·laboració d'Enginyeria Sense Fronteres, la presència d'alguns membres de la delegació de Lleida d'ESF i Albert Roca, professor d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida, membre d’ARDA i de GIEDEM, coordinador del Congrés.
L'entrada és gratuïta.
Per a mes informació, us podeu baixar el pdf del cicle aquí.

dijous, 14 d’octubre del 2010

Camp-a-ment Almacelles


El primer cap de setmana de juliol es va organitzar a Almacelles el Campament de formació per voluntaris d’ESF. L’objectiu d’aquests Campaments és compartir, en un entorn tranquil i amable, sessions de formació mitjançant tallers, ponències i dinàmiques de grup, al mateix temps que és una oportunitat fantàstica per retrobar-se i conèixer gent nova.




El marc on es realitzà el campament va ser la casa de colònies Castell de Saidia, una granja-escola al terme d'Almacelles, molt a prop de Lleida.
Des de divendres tarda van començar a arribar els intrèpids campistes, voluntaris de diversos grup d'ISF, tant d'ESF Catalunya, com d'Aragó i València. Després de sopar, es va fer la presentació del Campament. Destacar l’èxit de l'ISFUCK! el mural social que es va posar en funcionament divendres nit, on els campistes posaven, apart d’una poc ortodoxa descripció d’ells mateixos, totes les bajanades possibles que s’anaven acudint.
L’endemà van començar les activitats amb el taller de Polítiques de cooperació. Un repàs sobre la història de la cooperació i les seves bases polítiques que va servir per refrescar i ordenar les idees sobre les que s’emmarca el campament.
A la tarda, la temàtica va ser la Resolució de Conflictes i les Metodologies participatives. Aquest taller va ser molt complet. Després d’una introducció a la gestió dialogada de conflictes, es van realitzar diverses dinàmiques de grup, on els entregats participants van poder experimentar totes les fases d’un conflicte proposat pels dinamitzadors: una injustícia en les regles d'un senzill joc, que va desembocar en una crua i mesquina batalla per un pegot de plastilina. Quan es van sufocar els ànims es van analitzar els fets en un debat, que després del patatal, va ser bastant participatiu. Val a dir que a la següent dinàmica, es va resoldre el problema proposat gràcies a una coordinació magistral entre els campistes!
L’altre taller de la tarda, va ser sobre els valors i les emocions. Després de treballar una mica els conceptes que teníem sobre els valors, es va realitzar una activitat de grup que va resultar bastant intensa i potent, i va provocar diverses reaccions, per bé o per malament, sobre els presents.
La nit va deixar pas al lleure i als jocs de grup, on més d’un va demostrar habilitats i dots artístics ocults.
El diumenge, de bon matí donades les hores de retirada de la nit anterior, després d’una imperiosa dutxa a les "termes" del castell i d’unes dinàmiques de grup sobre la visió que tenim del món, vam tenir l'oportunitat d'assistir a una ponència magistral d'Arcadi Oliveres, doctor en economia de la Universitat de Barcelona, reconegut activista per la pau i pare dels moviments socials a Catalunya. Va analitzar les relacions polític-econòmiques que deriven en les desigualtats entre el nord i el sud, explicant que hi ha radera de cadascun dels problemes globals, i lligant-los entre ells. Va parlar també de propostes per un canvi solidari i just del sistema, de la mà de la educació, dels valors, de la pedagogia i dels mitjans de comunicació. Tot un luxe! Seguidament, encara bocabadats per la xerrada de l'Arcadi, es va realitzar el darrer taller del campament, on es van treballar aspectes de gènere en projectes de cooperació.
Tot seguit, una animada fideuà va donar pas a l'activitat de tancament. En aquesta es van repassar els actes del cap de setmana i es van intercanviar les impressions al respecte, que en general van ser les d'haver aprofitat molt bé l'estada, envoltats de gent d'arreu, compartint coneixements, il•lusions i inquietuds.

dilluns, 3 de maig del 2010

Entrega aportació econòmica a la festa del CETILL

El darrer 23 d’abril, i per quart any consecutiu, Enginyeria Sense Fronteres ha estat convidada als actes organitzats pel Col.legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida (CETILL), en motiu de la Festa del Col.legi. Durant l’acte el Degà del CETILL, el senyor Joan Monyarch, va fer-nos entrega de l’aportació econòmica que tan important és pel desenvolupament dels projectes en què invertim els nostres esforços. Aquest cop, van assistir al sopar la Presidenta de l’entitat, la senyora Anna Gris, i un dels vocals de la Junta, el senyor Ventura Fernández.

Aprofitem per agrair al CETILL el seu suport incondicional, no només a nivell econòmic, sinó també per la confiança que diposita en el grup de voluntaris, allotjant-nos a la seva seu i facilitant-nos els recursos materials que puguem necessitar i naturalment, per haver-nos convidat, un cop més, a aquests actes que són un punt de trobada entre els col.legiats i que permeten donar a conèixer la nostra feina i visió de l’enginyeria a tota la comunitat del col.legi i dels representats institucionals, que també van assistir a la Festa.

dimecres, 24 de març del 2010

Éxit en la projecció del documental FLOW

El passat dilluns 22 de març, dins el marc del dia mundial de l'aigua, ESF-Lleida va organitzar el passi del documental FLOW (For Love of water),  simultàniament amb altres 18 ciutats de Catalunya i Espanya.
En Jordi Matute, d'ESF Lleida, va comentar al public l'esperit del documental així com l'ocasió per la que es projectava simultàniament en 18 poblacions de l'estat: el Dia Mundial de l'Aigua. També va fer alguna pinzellada sobre el projecte de El Salvador al que donem suport des de Lleida.
A la projecció van assisitir una cinquantena de persones que van aplaudir al finalitzar la projecció. No es va obrir torn de comentaris donada l'hora però sí es van poder captar alguns comentaris a títol particular sobre la força de l'acció individual i que, de fet, no és que el documental descubreixi res de nou però si ratifica que segueixen existint els mateixos problemes.
Si us vau perdre la projecció o voleu més informació sobre aquest documental tan guardonat, us deixem el link a la seva pàgina oficial: http://www.flowthefilm.com/